الجمعة، يوليو ٢٨، ٢٠٠٦

انا منهارة

خلاص بقيت من حملة المواد ،بمعني اصح من المتخلفين، فجأة و علي حين غرة،_علي رأي الروايات البوليسية_ لقيت نفسي شايلة مادة لسنة ثالثة،بالرغم اني كنت متوقعة اني اجيب تقدير عام علي الاقل جيد جدا لأني ببساطة كنت حلة كويس جدا في الامتحانات حتي اني كنت متوقعة اخد منحة تفوقالسنة دي ، بعد كل دة الاقي نفسي شايلة مادة ، تخيل احساسي بعد تعب المذاكرة و خصوصا في المادة دي وانا باشوف النتيجة كنت حاسة ببساطة اني هيغمي عليا ، بعد التعب دة كلة اشيل المادة ساعتها حسيت بالظلم واي ظلم وفكر ت ازاي الدكتورة دي صححت ورقتي وباي وش بتنام بليل علي جنبها وترتاح وازاي بتصلي قدام ربنا بعد اللي عملتة فيا وفي غيري كتير لكن رجعت وقلت هي اصلا ما عندهاش ضمير _دي كانت مش بتشرح وإن شرحت يبقي باستعجال وتمشي بدري_وبالتالي فانها هتنام مرتاحة جدا لان مفيش ضمير يؤنبها أصلا .رجعت بتنا وانا منهارة لان ازاي دة يحصل بعد تعبي دة كلة لكن واحدة صاحبتي كلمتني وريحني كلامها اوي مش علشان هدتني وريحتني لكن عشان اكتشفت من كلامها حاجة كانت غايبة عني خالص ،_ببساطة في الترم الاول لما جبت ممتاز كانت هي الوحيدة اللي بدت مستغربة او مستكترة عليا الممتاز وفضلت لحد السنة ما خلصت كل ما تقابلني تقول اني مش معقول اجيب ممتاز وان انا بعد كدة هابقي من الاوائل وكلام من النوع دة من الهزار الرخم الي استحملتة طول السنة _ لكن الكلمة الوحيدة اللي رنت في وداني ساعة لما كلمتني في التليفون هي"هو انا حسدتك ولا اية" وفضلت تؤكد عليها طول كلامها معايا لدرجة انها اقنعتني انها فعلا السبب وبصراحة انا عجبني التحليل دة للموقف بشكل يرفع عني اي مسئولية واعتقدت فعلا بكدة رغم اني قررت اني اروح اقدم التماس للكلية ولو اني عارفة ان مفيش فايدة وان دة قدري سواء حد كان السبب فية او لأ، لكن في حاجتين مضايقني اولا احساسي بالظلم وثانيا انة هيطحت كل دة في الأوراق بتاعتي و مش هلاقي شغل اكتر من الاول لكن الحمد لله علي كل شئ

هناك تعليقان (٢):

eskandarany يقول...

على الأقل الاحساس بالظلم ح يخليكي تحسي بالسعادة والانتصار انشاء الله لما تنجح في المادة المرة الجاية وتشوفي اد ايه ربنا بيقف مع المظلوم وعلى فكرة تأكدي ان كل حاجة بتحصل للواحد ربنا بيكون اختارله الاحسن ....فما عليكي وفكري في قدام

Captain L.J.Silver يقول...

3adatan awwel madda betetshal deeeh betb2a sadma gamda geddan -es2aleeny ana : ))) - ....bas 7awly 3la 2ad mate2dry en elmawdoo3 may2thrsh 3leky gamed awi ..le2annaha belnesbaly kanet no2tet el enqelab ( 7elwa no2tet elenqelab deeh sa7??) ....we rabbena m3aky