الخميس، أغسطس ٢٠، ٢٠٠٩

حين خلت القاهرة من أتوبيسات الهيئة

منذ يومين و سائقي و محصلي هيئة النقل العام بدأوا اضراب مفتوح عن العمل ،طبعا كل شوية يطلع مسئول و يقول ان الاعتصام انفض و الموضوع اتحل لكن الحقيقة أن الشوارع خالية من الاتوبيسات الحكومية في أكتر وقت الناس بتحتاج فيه لمواصلات ... انا عن نفسي طوال النهارما شفتش غير اتوبيس واحد كان واخد مشجعي الزمالك علي الاستاد .
لكن برغم المعاناة و الانتظار الطويل أنا مع الاضراب ده لأن سواقين الهيئة بالذات اكتر ناس مظلومين في البلد ،يعني لما يبقي مرتب الواحد فيهم 200 أو 300 جنية يعملو ايه في الغلا ده ، بالرغم أن الوظيفة دي محتاجه تركيز ومجهود بدني وعصبي شديد لأنه مسئول عن أرواح ناس . أنا عارفة ان محدش فيهم بيقرا البلوج بس انا عاوزة اشجعهم واقولهم اثبتوا علي مواقفكم و مطالبكم العادلة ، انتو بس عاوزين تعيشوا حياة كريمة و ما تشيلوش همنا يا جماعة احنا هنتصرف في تاكسي أو ميكروباس ان شاالله حتي نضحي و نركب تاكسي العاصمة .

هناك تعليق واحد:

سقراط يقول...

السلام عليكم
انا اول مرة ادخل مدونتك
عجبتني قوي التدوينة دى
وانا كمان بضم صوتي لصوتك
وبساند كل حد بيطالب بحقه
برجولة...
هازورك تانى ان شاء الله
كل سنة وانت طيبة
ورمضان كريم